Jak dobrać właściwe opony letnie?

Jeżeli chodzi o dobór optymalnych opon zimowych dla swego samochodu, polscy kierowcy wydają się być bardzo dobrze wyedukowani. Gdy jednak przychodzi czas na wybranie ich letnich zamienników, to zaczynają się schody, a dokładnie rzecz ujmując, brak świadomości, że nie jest wszystko jedno, na co się zdecydujemy.
Latem bowiem my oraz nasze samochody stajemy przed zupełnie nowymi wyzwaniami wynikającymi z innych warunków atmosferycznych niż w zimie, dlatego też nie powinniśmy lekceważyć kwestii doboru opon dostosowanych do tej pory roku.

Rozmiar jest ważny

Nim skupimy się na innych parametrach, warto zacząć od rzeczy, która – choć podstawowa – jest często nieuwzględniana przez kierowców. Chodzi o szerokość opony. Powinniśmy w tym względzie kierować się zaleceniami producenta auta. Oczywiście, jeśli nieco odbiegniemy od podanego wzorca, to nic się nie stanie, ale różnica nie powinna wynieść więcej niż 2% (jeżeli mamy problemy z właściwą oceną tego parametru, zapytajmy fachowca – każdy dobry sklep online posiada doradcę, który nam chętnie w tym pomoże).
Opony letnie: symetryczne, asymetryczne, kierunkowe.

Najistotniejszymi wyznacznikami, według których powinniśmy oceniać opony letnie jest – po pierwsze – to, jaki mamy samochód i to, w jaki sposób go prowadzimy, oraz – pod drugie – rodzaj bieżnika, w jaki zostały one „wyposażone”.

Opony symetryczne charakteryzują się identycznym „wykrojem” bieżnika po obydwu jego stronach, dzięki czemu gwarantują duży komfort akustyczny prowadzącemu, ale równocześnie ze względu na jego (bieżnika) profil nie nadają się one do rozwijania wielkich prędkości. Jeśli zatem dojeżdżamy do pracy z daleka, a tu liczy się szybkość dotarcia do niej, to raczej nie na nie powinniśmy się decydować. Z kolei dla właścicieli samochodów dostawczych jest to najlepszy wybór z możliwych.

Opony asymetryczne są skierowane dla osób ceniących sobie komfort i wygodę prowadzenia samochodu w każdych warunkach atmosferycznych. Uzyskują to dzięki temu, iż profile bieżników po wewnętrznej i zewnętrznej stronie koła różnią się od siebie. Pierwsze są bowiem głębiej ponacinane (ich główne zadanie to odprowadzanie nadmiaru wody), drugie natomiast płycej (ich zadanie to taki rozkład sił odśrodkowych, aby w wygodny i bezpieczny sposób wchodzić oraz wychodzić z zakrętów).

I na koniec opony kierunkowe. Charakteryzują się bieżnikiem, którego kształt przypomina literę „V”, dzięki czemu nie mają problemów z odprowadzaniem wody, a przy tym dobrze reagują „na polecenia kierowcy”. Przeznaczone są przede wszystkim dla wielbicieli szybkiej jazdy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *